Mijn naam is Mark Nijssen, en ik heb al vele jaren ervaring als organisatieadviseur en trainingsacteur. In mijn werk combineer ik twee passies: het begeleiden van organisaties in hun veranderprocessen en het inzetten van acteren als middel om verbinding en ontwikkeling te stimuleren.
Vanuit mijn werk bij De Organisatie Ontwerpers richt ik me op het ontwerpen van organisaties die mooi en wendbaar zijn. In mijn boeken Het Organisatie Ontwerp Atelier en Organiseren op je voorvoeten deel ik mijn inzichten over hoe organisaties kunnen opereren in een veranderende wereld.
Mark acteert zodat jij dat niet hoeft te doen. Veelzijdige speler met inzicht in organisatiedynamiek.
Patrick Helmink, sr partner Assessments Advance Groep
Daarnaast werk ik als trainingsacteur en gebruik ik improvisatietheater en clownerie om mensen te helpen hun vaardigheden te ontwikkelen. Door middel van realistische situaties creëer ik een veilige leeromgeving waarin deelnemers kunnen oefenen met gedrag en moeilijke gesprekken.
Clownerie heeft de afgelopen jaren een belangrijke rol in mijn werk gekregen. Het leerde me hoe belangrijk het is om écht contact te maken, open te staan voor het onbekende en met kwetsbaarheid in situaties te stappen. Met JasUit breng ik deze waardevolle lessen uit de clownerie naar organisaties, om mensen te helpen dichter bij hun authentieke zelf te komen, zowel in hun werk als in hun relaties met anderen.
Mijn visie op trainingsacteren
Als trainer of coach wil je dat jouw deelnemers niet alleen nieuwe kennis opdoen, maar die ook echt kunnen toepassen in hun dagelijks leven. Dat is waar ervaringsleren een krachtig hulpmiddel is – en waar ik als trainingsacteur een waardevolle rol speel. Ik ben er om het leerproces te versterken en deelnemers te helpen groeien, zonder ooit op de stoel van de trainer te gaan zitten.
Mijn stijl laat zich het beste kenmerken door de balans van caring en daring. Door enerzijds veiligheid, verbinding en vertrouwen te bieden. En anderzijds de ander aan te moedigen en uit te dagen op het gebied van leren op te zoeken.
Leren door te doen
Mijn aanpak draait om het oefenen met nieuw gedrag in realistische situaties. Mensen leren het beste door te ervaren, niet door alleen maar te praten over wat ze anders willen doen. Daarom creëer ik situaties die aansluiten bij de training. Dit kan bijvoorbeeld een acquisitiegesprek zijn of het overbrengen van een boodschap. Door deelnemers te laten oefenen in een veilige omgeving, leren ze hoe hun gedrag werkt, wat de impact is op anderen en hoe ze zichzelf kunnen verbeteren.
Prima acteerwerk, erg fijn dat het zo ‘waarheidsgetrouw’ was, zonder te vervallen in overdrijvingen en typetjes. Zo hebben de cursisten het ook ervaren! Fijn oefenmateriaal voor ons, wat ook heel veilig voelde.
Mathilde Hol van M.Hol Mediation
Positief leerdoel
Ik werk altijd met een positief leerdoel. Het is namelijk veel makkelijker om te oefenen met wat je wél wilt bereiken, in plaats van wat je niet wilt doen. Samen met de deelnemer zoek ik naar concrete situaties waarin ze kunnen groeien. Mijn focus ligt daarbij op het helpen van de deelnemer om te leren en te ervaren. Het gaat er niet om fouten te benadrukken, maar om de leerervaring centraal te stellen. Iedereen leert op zijn eigen tempo en niveau, en iedereen gaat weg met een positief gevoel.
Wij hebben recent met Mark gewerkt in onze leergang gericht op adviesvaardigheden. Hij is als rollenspeler in staat om een volstrekt geloofwaardige rol neer te zetten en daarbij op een soepele wijze leerplatforms aan te spelen voor onze deelnemers.
Egmont Tilleman, Managing Consultant Berenschot
Ook aan de reacties van onze deelnemers merken wij dat hij impact heeft en zorg draagt voor kwalitatief sterke leerinterventies! Zeer tevreden!
Natuurlijk spel
Ik speel geen typetjes, maar reageer naturel, op een manier die dicht bij de realiteit ligt. Afhankelijk van de situatie speel ik met status, positie of egotoestanden om zo levensechte situaties te creëren. Dit helpt deelnemers om zich goed in te leven en gericht te oefenen. Mijn spel is ondersteunend aan het leerproces, zodat de deelnemer centraal blijft staan. Ik ben er om te helpen, niet om de aandacht op mezelf te vestigen.
Mark weet herkenbare ‘personen’ te simuleren die niet overdreven of theatraal overkomen waardoor deelnemers kunnen oefenen met natuurlijk gedrag.
Pieter Calis, training & coaching professional
Door zijn jarenlange ervaring als adviseur kent hij veel organisatie-omgevingen en kan daardoor de context snel begrijpen. Dit maakt dat zijn spel als natuurlijk wordt ervaren wat de leerervaring van de deelnemers ten goede komt.
Ook in de feedback combineert hij inzicht ‘hier-en-nu’ inzichten vanuit zijn rol met de kennis van organisatie-dynamieken.
Feedback in het moment
Feedback is een belangrijk onderdeel van mijn rol. Dit geef ik niet alleen achteraf, maar ook tijdens de oefening zelf. Soms is het waardevol om direct te benoemen wat ik zie of voel, zodat de deelnemer meteen kan ervaren wat zijn of haar gedrag doet. Deze directe feedback helpt om snel te leren en het effect van gedrag in het moment te begrijpen. En net zoals ik verwacht dat de deelnemers zich openstellen voor feedback, zorg ik ervoor dat mijn feedback altijd positief, opbouwend en gericht op groei is.
Wat ik sterk vind aan Mark is dat hij zijn ervaring als adviseur combineert met het neerzetten van geloofwaardige karakters waar je goed mee kan trainen op o.a. adviesvaardigheden.
Tim Masselink, Managing Director bij &Fluence
Hij beschikt daarnaast over het vermogen om scherp en gericht feedback te geven zodat deelnemers veel uit de interactie halen, zowel tijdens de oefening als in de reflectie.
ervaringsleren voor duurzaam effect
Alles wat ik doe, is gericht op ervaringsleren. Door echt te oefenen en nieuwe vaardigheden uit te proberen, blijft het geleerde beter hangen. Ik creëer ruimte voor reflectie en geef deelnemers het vertrouwen om nieuwe dingen te proberen. Hierdoor lopen ze weg met concrete ervaringen die ze direct in hun werk en dagelijks leven kunnen toepassen.